söndag 17 oktober 2010

Häglaredstur med "spårsläde"


Ja, gott folk, hur går det till att cykla med spårsläde!? Jo, om man kommer ut i garaget på morgonen och inser att den tilltänkta cykeln står parkerad ca 8 km bort i västlig riktning så måste man snabbt komma på nåt alternativ. Den röda faran står ju o deppar utan bakhjul och den tilltänkta "Alfa-hannen" hänger ju som bekant fortfarande på mekstativet. Kompromissen blev, "det får bli den gule", den jag hittade i morfars grannes uthus i fjol somras, överväxt med spindelnät o damm.... Snabbt på med ett par SPD-pedaler och en check av att bromsarna verkar ta någorlunda och så iväg. Väl nere vid Verktygsboden så fälldes ganska omgående kommentaren "tog du Gärdhems-racern idag"? Uttrycket "Gärdhems-träning" myntades kort därefter, dvs ett gott träningsspass med lagom mycket motstånd i mekanismerna. Stefan föreslog att jag skulle kunna använda cykeln till och spåra skidspår med, för det är nåt vajsing med ramen så bak o framhjul går liksom inte i samma spår. Eller som han sa "den där har nån tappat bakom bilen nån gång". Men jag kom hem utan nåt nämnvärt haveri och träningsturen blev kanonfin över Häglaredsbackarna (se bildbevis). Svag vind, strålande sol och sugande backar.
Pelle

PS Glöm inte fredagens aktivitet med en "stek o en öl" på stan. Mer info kommer DS

1 kommentar:

  1. Det hedrar dig Pelle att du fixar en cykel på så kort varsel och du behöver ju lite extra motstånd så jag hänger med i backarna.
    Men snart vill jag se special bygget som är så hemligt att ingen har sett underverket på över ett år:-))
    //Träningskompisen Giant

    SvaraRadera