söndag 24 januari 2010

Finn Fem Fel (åtminstone fyra!)


Ja, så har då paketet anlänt. Det var förstås "julafton" att packa upp, hårda paket är ju alltid spännande :-). Men precis som för de små telningarna så blev det så att öppnandet av paketet var tillräckligt för att lugna ner mina mest otåliga förväntningar, så nu har grejerna stått i källaren ett par veckor och samlat damm. Sakta men säkert börjar byggambitionerna infinna sig, men som en äkta mekaramatör så har jag en känsla av att det är nåt som fattas.... Det är här alla ni mekarproffs kommer in i bilden. Den som först finner vad som verkar saknas på bilden för att byggprojektet så att säga ska bli komplett, ska få den stora äran att jag förse mig med goda byggar-råd. Kan ni därutöver erbjuda de saknade vitala delarna till rätt kvalité o pris så kan vi dessutom göra affär! Den "röda faran" ser nu fram mot en stilla ålderdom som pensionär. Och som alla förstår kommer jag att bli allt vassare på banan då snön smält, för det är ju i prylarna det sitter!/Pelle

8 kommentarer:

  1. Helt rätt Pelle den med mest prylar vinner. Det är bara att inverstera vidare. Här kommer lite tips: dubbdäck, vanliga däck, framgaffel med lock out, skärmar (du får rådfråga vår skärmexpert Örten), flaskställ i kolfiber, barends osv. Räknar med att den är i toppskick inom 14 dagar eller?? //Giant

    SvaraRadera
  2. Visst är det halva nöjet att leta prylar och att öppna paket!! Lycka till Pelle (det lär nog behövas om du skall meka med verktyget som ligger på svingen...) Behöver du prylar så lista vad du behöver så får vi leta lite ;-)

    Förresten längden på skärmarna är viktigt!!!!!!

    /Örten

    SvaraRadera
  3. Redan flera goa tips, skärmar o barends har jag inte ägnat en tanke åt ännu....
    Riktigt uppmärksamt av Örten att notera barlasten jag la på svingen. En sak jag behöver lite tips om är det här med att brotscha vevlagerfästet innan man monterar vevpartiet, hur fixar man det? Är det bara att åka ut till JBs!?
    Det som saknas nu är den låsningsbara framgaffeln och två bra hjul, gärna begagnade fast i fin form/Pelle

    SvaraRadera
  4. Jag har ett fel,
    Borde det inte passa bättre med V-bromsar på den typan av retrobyggen i metall? Viste inte att det fortfarande finns på marknaden...

    Brotschning av vevlagersäten torde endast vara nödvändigt vid användning av sådana utanpåliggande vevlagerskålar. Jag menar de som kom efter 4-kantsaxlar och liknande tungviktare. Som tur är, är även den typen av lagring historia. på 2010 talet pressas lagren direkt i carbonsätet i ramen. Detta gör vevpartiet 90mm brett i stället för retro 68
    :-). Läs BB90 från Trek

    SvaraRadera
  5. Il Grillo har helt rätt, om man har utanpåliggande vevlager så är en brotschning välbehövlig men om man går på de outslitliga gamla modellerna av vevlager/parti så behövs det inte. Va fan Retro ligger ju rätt i tiden för oss +40 :o) Och svetsat är kanske lite mer tåligt än plast eller hur...???? har för mig att nån i klubben har en hög konsumtion av carbonramar??

    /Örten

    SvaraRadera
  6. Är det någon mer än jag som är glad att han inte var närvarande när Pelles lakan fick det utsendet det nu har???

    /
    Il Grillo

    SvaraRadera
  7. Jag visste den skulle komma....frugan varnade mig så snart hon såg bilden..... :-)
    Men va f-n, det bjuder jag på./Pelle

    SvaraRadera